Thursday, 14 July 2011

Oh, ais krim!

Hari ni terasa letih yang amat. Maklumlah, berdiri dan berjalan aje dari pagi sampai petang. Pukul 10 pagi pergi kampus bersama seorang rumet a.k.a rakan seperjuangan jugak. Kami ikut jalan belakang iaitu lebih dikenali sebagai 'jalan biawak' pasal banyak sangat biawak melintas. Besar dan gemuk lagi. Sepatutnya hari ni kena siapkan 2 formulation terakhir untuk ais krim tapai. Bangun subuh tadi rasa tak sedap badan dan lenguh-lenguh. Tapi hati tak tenang dan gelisah duk fikir pasal ais krim yang tak siap-siap lagi ni. Lastly, tukar niat nak jumpa supervisor je. Untuk sedapkan hati je..tak best duk buang masa gitu je dalam bilik kecuali hari cuti. Tup tup supervisor xde plak. So, tak bleh buang masa, kena jenguk lab confectionery jap. Hurm..dah jejak kaki kat sana apa lagi, buat je la ais krim. Berdiri la saya kat sana menyiapkan ais krim sampai jam 4.30 petang. Letih skit pasal hari ni puasa. Nasib baik lab tu sejuk je dengan pengudaraan 4 bijik aircond pada suhu 16 darjah celcius. Kat lab ni cukup special, tak payah nak berebut dengan berpuluh-puluh student lain pasal saya sorang je yang guna lab ni. Diibaratkan lab ni dibina khas untuk saya je. Hoho.. Balik dari lab terus menuju ke pasar malam kat luar UMT. Dah pukul 5.30 pun. Sampai je kat pasar malam terbeliak biji mata tengok air sejuk yang berwarna-warni. Air kelapa, tembikai, soya, oren, laici..wahhh! Makin haus tekak ni. Sabar je la..apa lagi bantai semua makanan kat pasar malam. Huhu..konon perut ni muat nak bantai semua

Bercerita pasal projek tahun akhir atau lebih dikenali sebagai FYP atau PITA memang cukup mencabar bagi saya. Untuk mendapatkan segulung ijazah bukanlah semudah yang disangka. Banyak sangat dugaan dan cabaran yang memerlukan kekuatan dan kesabaran yang tinggi. Tak sah kalau tak menitiskan air mata. Setiap orang ada liku-liku tersendiri. Alhamdulillah, sehingga hari ini saya masih lagi mampu bertahan. Selagi gagah tulang belulang. Inilah hakikat berjuang. Kalau dulu orang berjuang pergi berperang, sekarang berjuang di medan ilmu plak. Lelah dan penat tu perkara biasa. Yang penting berkat ilmu di dada. Kepada sahabat-sahabat seperjuangan yang masih bergelut dengan kepayahan dan kesusahan, moga dipermudahkan segala urusan. Semoga kita berjaya menggenggam segulung ijazah bersama-sama. InsyaAllah.


Dalam proses menyiapkan ais krim tapai oleh Mr. GELATO.


Inilah hasilnya..Ais krim tapai. Nyum!


Ni plak environment Lab Confectionery..cukup menenangkan. Sejuk dan sunyi. Best!


Ni la muka kepenatan..tapi cukup suka hati pasal ais krim hari ni nampak ok! Peace =)

1 comment: